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C O N C E P T



1916年、エドワード・ジョンストン(Edward Johnston)は、
ロンドン交通局のために、書体ジョンストン・サンズ(Johnston Sans)をデザインした。

チューブ・マークで有名な地下鉄やバス、駅名やポスターなどのパブリック・タイプフェースとして、
制定書体を開発するという先駆的な功績を残し、長い間、ロンドン市民に親しまれている。

有名なヘルベチカ(Helvetica)やフーツラ(Futura)、ユニバース(Univers)といった、
現在の英文書体の流れの原型となった美しいサンセリフ書体。

サンセリフ(仏: Sans-Serif)

サン(sans)とは、フランス語で「〜なし」という意味、
セリフとは、文字の線の端につけられる線や飾りで、「うろこ」、「ひげ」とも呼ばれおり、
このセリフのついた活字書体(セリフ体)と区別するために、セリフのない書体に付けられた名称。

バスの行先案内表示サインには、ジョンストン・サンズをはじめ、ヘルベチカなどの代表的なサンセリフ書体が使われ、
1950〜70年代はリネン、80年代にはTyvek(タイベック)などの素材にシルクスクリーンで刷られた。

機能美によるバスサインのタイポグラフィをカットし、
高品質の国産帆布と縫い合わせて仕上げたトートバッグ

「 Sans-Serif 」

偉大なるタイポグラファーたちに、敬愛の意を込めて



S  T  O  R  Y



ロンドンバスで実際に使われたデスティネーションサイン。(バスの前面で回転して変わる、行き先案内表示の生地)

その長く拡げたときの文字群は美しく、その趣に魅了され本国イギリスのコレクターから直接買い付けて、
当時自分のスペースに飾っていました。

収集してみてわかったことですが、年代によって使われた生地の材質が異なること、
ロンドン以外の各都市のバスで使われたサインの印刷色や、使用書体のバリエーションがいろいろあり楽しめることです。

例えば1950年代は柔らかいリネン生地、1960〜70年代はリネンキャンバス地、80年代〜はタイベックが使用されるなど。
2000年代になるとマイラーフィルム製のものが現れます。

各都市のサインでは、ポーツマスはグリーン地に白文字、グラスゴーはブルー地に黄色文字など多種多様、
ロンドンの白黒に比べるとPOPな印象のものが存在します。

製品の素材として使用している80年代〜のタイベックは、軽量で強度のある高密度ポリエチレン素材の不織布、
紙のようなハリ・シワの質感に面白さを感じました。

また、その役目を終えたデスティネーションサインは、コレクターが収集する一方で、その多くは廃棄されると知り、
シンプルにもったいないと感じたことや、当時、仕事で大容量バッグを必要としていたことから、
「この素材を使って鞄を作りたい」との思いでスタートしました。

2016年11月、自分たちで試作を重ねている時期、京都の鞄職人との出逢いをきっかけに、製品化が具現化してゆきました。
製作の打ち合わせでは思いを伝え、安心して長く使える鞄として最良の製法を選び、
熟練の技術で1つずつ丁寧に縫い上げてもらっています。

現在、SANS-SERIFでは、バスサインを使用したアイテムに留まらず、街中や歴史の中に見る文様や書体・文字などの面白さに着眼し、アップサイクルの要領で新しいデザインに昇華させた製品を作り始めています。

日本の着物に見られる伝統的なグラフィック表現を取り入れたOBIシリーズは、2020年から展開しています。また、新しいラインとなるプロジェクトも進行中です。

普段使いはもちろんのこと、希少な素材を使用していますので、コレクターアイテムとしても楽しんでいただければと思います。

サンセリフバッグをお使いいただくことで、皆さまに少しでも日常が楽しい気分で過ごせたり、
自分だけの新しいスタイルになることを願っています。

SANS-SERIF 
藤川 和也

〒604-8131
京都市中京区三条通東洞院東入菱屋町36
プラザコラムビル307
TEL. 075-748-1265
FAX. 075-748-1269
E-mail. info@sans-serif.jp


【 バスサイン 】バスの先頭の回転して行き先が変わる、案内表示用として使用されていたロールペーパー。1960〜70年代はリネン製が使用されていましたが、80年代に入るとデュポン社が開発した、Tyvek製が使用されました。軽量でありながら強度のある高密度ポリエチレン素材の不織布です。主に建築資材や化学防護服などにも利用されています。

【 高島帆布 】琵琶湖の北西部に位置する、滋賀県・高島は、琵琶湖の豊富な水、肥大な大地、適度な湿度、が備わった歴史ある織物産地で、年間を通じて湿度が高い気候は糸を強くします。高島帆布は船の帆だけではなく、鉄道貨物のシート、道具袋など、明治時代から産業資材として用いられ、厳しいJIS規格に準じて生産されました。今もなお確かな製法が継承されているのが高島帆布の魅力です。


《 PROFILE 》
グラフィックデザイナー 
藤川 和也
東京のデザインプロダクションを経て、1994年 京都にてグラフィックデザイン事務所 i.k.sdesign設立。ショップ・ホテルのV.Iプラン、企業のカタログ、販促ツール、WEB等のアートディレクション・デザイニング、TV関連のヴィジュアルデザイン、最近の主な仕事 2019年 フランス・ボルドーワインのエチケットデザイン
WEBサイト: https://www.iksdesign.jp/

画 = 茶薗 大暉 Chazono Daiki
1994年 大阪府吹田市出身 
2014年よりアトリエライプハウス(東大阪市)を主として制作活動を行っている。幼少の頃から浮世絵や仏像、文楽、歌舞伎に興味を持ち主なモチーフとしていたが、現在はモード系ファッションに関心を寄せ、モデルがランウェイでウォーキングする姿を描く。茶園大暉が描く画風は、人々を魅了するすばらしい表現力があり、アート、アパレル業界など、各界から注目されている。
作品サイト: https://www.capacious.jp/artists/daiki-chazono





C O N C E P T



In 1916, Edward Johnston, a
He designed the typeface Johnston Sans for Transport for London.

The famous tube mark was used as a public typeface for the tube, buses, station names and posters.
His pioneering work in developing a typeface has long endeared him to Londoners.

He was a member of the famous Helvetica, Futura and Universes
A beautiful sans-serif, the original model of modern English typefaces.

Sans-Serif (French: Sans-Serif)

Sans" means "without" in French, and
Serifs are lines or decorations added to the edges of the lines of letters, also known as "scales" or "whiskers," and
The name given to a typeface without serifs to distinguish it from this serifed typeface (serif typeface).

Major sans serif typefaces, such as Johnston Sands and Helvetica, are used for bus destination signs.
It was silkscreened on materials such as linen in the 1950s and 70s and Tyvek in the 80s.

The typography of the bus sign by functional beauty was cut
This tote bag is made of high quality domestic canvas and sewn together

"Sans-Serif.

To the great typographers, I salute you.



S  T  O  R  Y



A destination sign actually used on a London bus. (Rotating and changing on the front of the bus, destination sign fabric)

I was so fascinated by the beauty of the letters when they are spread out for a long time that I bought them directly from a collector in England.
I had it on display in my space at the time.

When I collected them, I found out that the fabrics used differed from one year to the next, and
There is a wide variety of colors and typefaces that can be enjoyed on the signs used on buses in cities other than London.

For example, in the 1950s, soft linen fabric was used in the 1950s, linen canvas was used in the 1960s and 1970s, Tyvek was used from the 1980s onwards, and so on.
In the 2000's, mylar film ones appear.

Signs in each city vary from white letters on green for Portsmouth to yellow letters on blue for Glasgow, and so on.
A POP look exists compared to the black and white of London.

Tyvek, from the 80's onwards, used as the material for the product, is a non-woven, lightweight and strong high-density polyethylene material.
I found the paper-like texture of the bounce and wrinkles interesting.

I also learned that while collectors collect destination signs that have done their job, many of them are discarded.
I felt it was simply a waste of time and I needed a large bag for work at the time.
We started with the idea of making a bag using this material.

In November 2016, while we were making prototypes ourselves, an encounter with a bag craftsman in Kyoto led to the commercialization of the bag.
We communicated our thoughts at the production meeting and selected the best manufacturing method to make a bag that can be used safely and for a long time.
They are carefully sewn one by one with expert skill.

At SANS-SERIF, we are now starting to make products that are not only made with bus signs, but are sublimated into new designs in the manner of up-cycling, focusing on the interesting patterns, typefaces and characters found in the city and history.

The OBI series, which incorporates the traditional graphic expressions found in Japanese kimonos, will be launched in 2020. A new line of projects is also in the works.

We hope you will enjoy these bags as a collectible, not only for everyday use, but also because they are made of rare materials.

We hope that our sans-serif bags will help you to enjoy your daily life and make it more enjoyable.
I hope you have a new style that is unique to you.

SANS-SERIF 
Kazuya Fujikawa

307 Plaza Column bldg,
36 Hishiya-cho, Nakagyo-ku,
Kyoto, Japan
TEL. 075-748-1265
FAX. 075-748-1269
E-mail. info@sans-serif.jp


【 Bus Signage 】 Tyvek, a lightweight and durable high-density polyethylene material developed by DuPont, is often used to protect buildings during construction and in protective coveralls.

【 Takashima Canvas 】Takashima is a historically-important textile production area bordering Lake Biwa with a stable year-round humid climate that ensures strong thread quality.  Takashima canvas has been used since the Meiji era as an industrial material for sails, railway cargo coverings, tool bags, etc. and is still produced today using long-established manufacturing methods.


《 PROFILE 》
Graphic Designer 
Kazuya Fujikawa
After working at a design production in Tokyo, he established a graphic design office, i.k.sdesign, in Kyoto in 1994. V.I. plans for shops and hotels, art direction and design for corporate catalogues, promotional tools and websites, visual design for TV-related projects, recent main work: 2019 Etiquette design for Bordeaux wine in France.
Website: https://www.iksdesign.jp/

Painting = Chazono Daiki
1994 Born in Suita City, Osaka Prefecture 
He has been working mainly at Atelier Ripe House (Higashi Osaka City) since 2014. From his childhood he was interested in ukiyoe, Buddhist statues, Bunraku and kabuki as his main motifs, but now he is interested in mode fashion and draws models walking on the runway. Daiki Chazono's painting style has a wonderful expressive power that attracts people, and he is attracting attention from various fields such as the art and apparel industries.
Website for his work: https://www.capacious.jp/artists/daiki-chazono